MENU


[ HOME] [ CERPEN] [ PUISI] [ SANTAI] [ BUKU] [ BEBAS] [ HOBI] [ PETUA] [ GAMBAR]

Friday 15 April 2016

Jodoh..tak de pon tak pe...

cerita ni dia macam nie...
 aku pernah berborak dengan member aku yang sorang nie.....aku panggil dia akak...dia cakap kt aku...
" akak ni kalau tak kawin pun tak pe".
aku tengok dia sambil memberikaan isyarat mata untuk meminta penjelasan kenapa dia cakap macam tu...lansung dia cakap..
" sebab kalau kita tak kawin kat dunia Allah akan kawinkan kita kat dalam syurga nanti..".sambil akak tu senyum...dan dia pun sambung... " jadi lebih baik kawin kat syura dapat kawin dengan bidadara yang baik-baik dan sempurna dari kawin dengan manusia yang macam-macam masalah.i
oh...sampai kesitu akak ni berfikir ,munkin akak ni dan banyak kecewa kot sebab tu dia berfikir macam tu,cara dia seolah-olah telah menyerah kalah pada takdir allah..

lantas aku memberi pendapat pada dia..
aku cakap...
akak manusia yang telah Allah cipta dengan sebaik-baik kejadian,dan manusia jugak dilantik untuk menjadi khalifah dimuka bumi...itu bermakna manusia ini lebih istemewa dari makluk allah yang lain...sebagai contoh didalam satu kumpulan kita akan melantik seorag ketua untuk memimpin kumpulan kita namun sebelum melantik kita haruslah memilih sesseorang yang terbaik untuk memimpin kita....betul kan..?.. aku bertanya pada akak tadi lantas dia mengiaayakn..sama laah jugak ..Allah... telah memilih manusia kerana manusia mepunyai banyaak kelebihaan dan sebaik-baaik kejadian..jadi..tak nak kah kita berkahwin dengan makluk ciptaan Allah yang sebaik-baik kejadian ini...lantas kakak tadi diam...aku berdoa semoga akak ini terbuka pinta hatinya untuk berkahwin semula..aaminnn

june 8ogos2015 (6.23 pm)

No comments:

Post a Comment